Hoppa till sidans innehåll

Hallands Idrottsförbund är Riksidrottsförbundets regionala organisation i Halland. Vårt uppdrag är att stödja, företräda och leda distriktets idrott.

Foto: PETTER ARVIDSON

få koll på kravet om begränsat registerutdrag

2019-09-20 15:20

Från 1 januari 2020 ska alla idrottsföreningar och specialidrottsförbund inom Riksidrottsförbundet begära begränsat registerutdrag av ledare som har kontinuerlig kontakt med barn. Nu finns vägledning att få för föreningar och förbund.
  • Skapad: 20 SEP 2019 15:20

Riksidrottsmötet 2019 tog beslut om att föreningar ska begära begränsat registerutdrag ur belastningsregistret för den som anställs, har uppdrag i föreningen och där har direkt eller regelbunden kontakt med barn. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2020. Registerutdrag ska alltid ske vid nytillsättningar.

Föreningen är ansvarig för att kontrollen genomförs. Det är däremot den enskilde ledaren som begär utdrag från Polisen och uppvisar det för sin förening. Föreningen ska kontrollera utdraget och dokumentera att kontrollen har genomförts. Inga utdrag ska arkiveras av föreningen.

Att begära in utdragen är en del av ett förebyggande arbete och något som bör gälla lika för alla, oavsett hur länge en person verkat i en förening eller hur väl man känner varandra.

Här kan du läsa mer om Trygg idrott.

Här finns frågor och svar om begränsat registerutdrag.

Här kan du ladda ner en lathund om registerutdraget.

Skribent: Lotta Andersson
Epost: This is a mailto link

Postadress:Hallands Idrottsförbund
Box 93
301 03 Halmstad

Besöksadress: Spetsvinkelgatan 23
302 50 Halmstad

Kontakt:Tel: 035177400
E-post: This is a mailto link

Vi finns på Facebook Gilla oss